Thursday, June 21, 2007

Lahirnya Linux Ubuntu Muslim Edition

/ On : Thursday, June 21, 2007/ Thank you for visiting here. If you wanted to discuss or have the question around this article, please contact me e-mail at hackouriphone@gmail.com

UbuntuME adalah singkatan dari Ubuntu Muslim Edition. Ubuntu Muslim Edition adalah software bebas (free), sistem operasi sumber terbuka yang berbasis distro popular Ubuntu Linux.

Apakah keistimewaan Ubuntu Muslim Edition ini? Ia adalah satu-satu sistem operasi di dunia yang mengintegrasikan perisian Islam seperti waktu solat peralatan pembelajaran Quran, penapisan kandungan internet dan lain-lain. Edisi istimewa ubuntu ini begitu unik dengan pembaikan GUI, skrin awal yang kemas, GDM login, kertas didnding berunsur Islam dan Firefox bookmark untuk komuniti Muslim.

Apa itu Ubuntu?

llogoUbuntu adalah distribusi Linux yang popular saat ini, direkabentuk dengan tujuan untuk menggantikan Microsoft Windows sebagai sistem operasi yang paling banyak digunakan di dunia.

Ubuntu dibangunkan dari komponen yang keseluruhannya bersifat “open source”, dengan modifikasi utama untuk kemudahan penggunaan dan menghijrahkan pengguna komputer yang telah terbiasa menggunakan Microsoft Windows, sebagaimana boleh dilihat disini. Nama Ubuntu berasal dari Bahasa Zulu yang berarti kemanusiaan, yang telah meresap kedalam budaya masyarakat Afrika Selatan sebagai “penghargaan bagi setiap individu”.

Apa itu Ubuntu Muslim Edition?

Ubuntu Muslim Edition adalah kumpulan program yang memberi ciri Islamik bagi distribusi Ubuntu dengan menambahkan perisian Islami (jadual solat, program pembelajaran Alquran, penapisan kandungan internet, dll.) disamping mengubah penampilannya agar lebih tampak Islamik.

llogo1

llogo2

llogo3

llogo4

Mengapa dibuat “Muslim Edition”?

llogot

Ubuntu adalah distribusi yang canggih, mudah digunakan oleh pengguna awam, menyertakan aplikasi popular untuk Internet, perniagaan, pengolah gambar, dan video. Pengguna muslim tentu akan bersyukur bila distribusi ini sudah secara automatik mempunyai aplikasi Islami dan dokongan bantu lainnya.

zekt

Pemasangan

Mula-mula anda hendaklah memasang Ubuntu samada versi Ubuntu Feisty (7.04), Dapper (6.06) atau Edgy (6.10).

Anda boleh membaca tutorial ini untuk bantuan pemasangannya.


Source:http://mieji.wordpress.com/2007/05/20/lahirnya-linux-ubuntu-muslim-edition/

1 comments:

Anonymous said...

waa nmpk menarik jew hehehe...